2013. január 17., csütörtök

Egy csöppnyi India nyugaton



Este hétkor egy ismeretlen utca hatalmas háztömbje előtt várakoztam, de nem telt el két perc, barátnőm, Shirley pontosan a megbeszélt időpontban meg is érkezett. Mitra, a féli angol, félig indiai idős hölgy egy ismerősénél lakott, a ház egyik hetedik emeleti lakásában. Csengetésünkre ő maga nyitott ajtót, és bevezetett bennünket a hátsó szobába, amely ilyenkor egyfajta szalonként funkcionált. Mitra korát szinte lehetetlen volt megállapítani, ötven és hetvenéves egyaránt lehetett. A keze azonban elárulta, hogy inkább az utóbbihoz állt közelebb. Arcvonásai alapján inkább angolnak nézett ki, de bőre és haja sötét volt. Égszínkék szemében az örökkévalóság harmóniája tükröződött. Talán ez az a harmónia, amit mindig is kerestem?  - vetődött fel bennem. Hátha megtudom az eredetét, és így megtalálom a végső nagy titkot?
            Mitra indiai teával kínált bennünket. Mindhárman egy nagy gyékényre ültünk, így jól megfigyelhettem őt. Rendkívül egyszerű teremtés volt, haját hátul fonatban viselte, öltözéke mindössze egy vékonyszövésű száriból és bőrsaruból állt. Füstölőt gyújtott, melynek csípős-fanyar illata a kelet varázslatos világának illúzióját keltette bennünk. Egy pillanatra el is tűnődtem: hol vagyok? Megint ugyanaz az élmény érintett meg, mint séta közben fiatal lányként, mintha téren és időn kívül lettem volna. Egy másik dimenzióban. Talán egy másik világban...
Megtudtam, hogy Mitra egy gazdag indiai család egyetlen gyermeke, indiai, pakisztáni és angol ősökkel, aki azonban nem az élet könnyebbik oldalát választotta, hanem szabad akaratából a nők elnyomása ellen harcolók táborába állt. Okos és művelt volt, aki nemcsak a keleti filozófiában volt járatos, hanem behatóan tanulmányozta a nyugati bölcseket is. Számos amerikai egyetemre hívták meg vendégoktatóként, mégis azon indiaiak közé tartozott, akik nem nyugatiasodtak el, hanem mindvégig megőrizték sajátságos kultúrájukat. Bárhol is volt, rövid időn belül megteremtette a maga kis Indiáját, a számos apró kis tárgy, melyekkel körülvette magát, mind-mind ezt a célt szolgálták.
 - Ti, nyugati emberek, túl sokat töprengtek - állapította meg, mikor megkérdeztük tőle, hogyan érzi magát, ebben az övétől annyira eltérő kultúrában. - Mindennek meg akarjátok tudni a végső értelmét. Ám amikor ott van előttetek, nem akarjátok elhinni, mert annyira egyszerűnek tűnik a megoldás, hogy tovább töprengtek rajta. Miért gondoljátok, hogy a világ azért lett kitalálva, hogy mindent megfejtsetek belőle?
 - Minden ember harmóniára vágyik. Ezt keressünk szüntelenül, mindenben és mindenhol - válaszolta Shirley.
 - Azt mondjátok, meg kell keresnünk a harmóniát. A harmónia számotokra valami olyan dolog, ami mindig másutt van. Sohasem ott, ahol éppen vagytok. Elindultok hát, mert azt hiszitek, minél messzebbre juttok, annál közelebb kerültök a vágyott harmóniához. De amikor már elég közel érzitek magatokat hozzá, hopp, elillan a szemetek elől. Így hát kezdődhet elölről a vándorút, a végtelenségig...
 - Ezek szerint a harmóniát sohasem lehet elérni? - kérdeztem meglepődve.
 - Dehogynem, csakhogy ehhez nem kell keresnünk. A harmóniát először önmagunkban kell meglátnunk, mindentől függetlenül. Mert bennünk van, örök időktől fogva, mindig és mindenhol. Létezik egy ősi szimbólum, valamennyi szimbólum végső eredete. Ez a mandala. Egy körből áll, melynek középpontja kitüntetett jelentőséggel bír. Ez a pont, melynek nincs valódi kiterjedése a térben, mégis minden teremtett világot magában foglal. Minden e körül a középpont körül kering, és a mozgása során mindvégig kapcsolatban marad vele. Az indiai teremtésmítosz szerint a világ keletkezése úgy történt, hogy elszakadtunk a középponttól, és körbe-körbe vándorolunk azóta is, mert nem vagyunk tudatában annak, hogy ezzel a középponttal kapcsolatban vagyunk. Van egy helyzet, amikor már annyira eltávolodunk tőle, hogy megérezzük, vissza kell fordulnunk. Ez a krízis. Felébred bennünk a tudatosság, és rálépünk az Útra. Az Út a középpont felé vezet, vissza. Utunk tehát a középpontból visszavezet a középpontba.
 - De miért távolodtunk el a középpontból? - szólaltunk meg Shirleyvel szinte egyszerre.
- A nyugati filozófia azt kérdezi: miért? A keleti bölcsek viszont azt: hogyan? Szabad akaratunkból indultunk útnak. Mi döntöttük el, hogy szétszóródunk a nagyvilágban. A hazafelé vezető utat is nekünk magunknak kell megtalálni. Amikor már semmi másra nem vágysz, mint lelki békére, és ezért hajlandó vagy mindenedet feláldozni, elérkezett az idő, hogy elindulj a tudatosulás felé. Csak rajtad áll, hogy tovább forogsz körbe-körbe, vagy pedig megunod, hogy egyhelyben toporogsz, mozgást színlelve, és az Utat választod, amely azonban már valóban a középpont felé vezet.
 - Hogyan bizonyosodhatok meg róla, hogy valóban megtaláltam a helyes utat? - tettem fel a számomra még mindig legizgatóbb kérdést.
 - Semmilyen úton nem kell elindulnotok, és semmilyen erőfeszítést nem kell tennetek – válaszolta kedvesen. - Csináljátok azt, amit egyébként is tennetek kell, és találjatok benne örömet. Találjátok meg a harmóniát egy virág növekedésében, egy szoba kitakarításában, egy gyermek mosolyában. Ne ártsátok bele magadat azokba a dolgokba, amelyek nem tartoznak rátok. Rendezzétek el gondolataitokat, mindig szem előtt tartva azt, hogy azok vagytok, amiket gondoltok. Figyeljetek, és ne engedjetek magatokba negatív gondolatokat. A negatív gondolat negatív energiát termel, amely megbetegít. Nincs szükségetek többé indulatokra, azok csak tévútra vezetnek benneteket. Buddha azt mondja: mindenki szabad ember, csak egyénisége a börtöne. Maradjatok a középpontban. Ha megérkeztetek, többé nem fogjátok a miértre keresni a választ...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése