2013. január 18., péntek

János és Salome III.


Az ünneplést lázas előkészületek jelezték mindenfelé, ételben és italban nem volt hiány, de ugyanúgy drága ékszerekben sem az asszonyok ruháin. Én is igyekeztem a legvonzóbb külsőmet adni, ezért még a szokottnál is csillogóbb ruhát varrattam, és új ékszerekkel gazdagítottam gyűjteményemet. Tudtam, különlegesen szépnek kell lennem ezen a kivételes napon, mert az én ajándékom nem mindennapi volt, hanem valami olyan, amit senki más nem tud nyújtani rajtam kívül. Mindig is szerettem táncolni, a dobok ritmusa magával ragadott, és ilyenkor úgy éreztem, mintha kiszakadnék térből és időből, és valami olyan világba kerülnék, ami csupa-csupa álom és varázslat.
Nemcsak az udvarban, hanem országszerte hatalmas várakozás előzte meg az ünneplést, annál is inkább, mert ilyenkor a király szokása volt megkegyelmezni néhány elítéltnek. Anyám egy hivatalos beszélgetést kihallgatva megneszelte, hogy a király azt tervezi, Jánost szabadon fogja engedni. Gyakorlott cselszövő volt, ezért azt is tudta, ezúttal nem szegülhet nyíltan szembe a király akaratával. Máshogy próbálta meg akaratát érvényre juttatni. S bár a táncomat meglepetésként tartogattam, neki természetesen tudomása volt erről, hiszen ő maga segített kiválasztani számomra az alkalomhoz legmegfelelőbb öltözéket. Miközben a ruhákat igazítottam és az áttetsző fátylakat próbálgattam, így szólt hozzám:
 - A király bizonyára meg lesz elégedve az ajándékoddal, s bőkezűen megjutalmaz. Ha megkérdi, mi az, ami a legnagyobb örömet okozná, gyere elém, majd én megmondom neked, mit kell kérned – mondta anyám szinte negédesen.
            Ám én ekkor még nem gondoltam semmi rosszra, hiszen tudtam, anyám mindig a legjobbat akarja valamennyiünknek. Nem is szegültem ellen e szokatlan kérésnek, megszoktam már, hogy gyakran ad nekem tanácsot olykor kéretlenül is. Különben sem illett a szülői szónak ellentmondani. Beleegyeztem tehát, s inkább azzal voltam elfoglalva, hogy öltözékem minden egyes darabja a megfelelő helyre kerüljön. Az ékszerek csillogása amúgy sem alkalmas a tisztánlátásra, s honnan is sejtettem, volna, mi lesz anyám kívánsága. Talán nem véletlenül hallgatta el előlem legfőbb óhaját akkor még, hanem megvárta a legkedvezőbb alkalmat, amikor az eksztázis a tetőpontra hág, és ilyenkor az ember sokkal inkább befolyásolható.
 - Ahogy kívánod, anyácskám – mindössze ennyit feleltem neki, s pillantásomat nem is emeltem fel az előttem álló hatalmas tükörből.
A születésnap megünneplése először hivatalos formát öltött, a király lakomát adott vezető embereinek, az ország előkelőségeinek és magas rangú katonáinak. A lakoma végén már kötetlenebbül folyt az ünneplés, és mindenféle mutatványosok szórakoztatták a vendégeket. S nemsokára elérkezett az én időm is… Bementem, vagy inkább belibbentem a terembe. A nagy vigadalom kellős közepébe csöppentem, s éreztem, amint feszült várakozás vesz körül. Dobok peregtek, s a háttérből valami húros hangszer is megszólalt. Magamon éreztem a több száz szempár pillantását, s lassan elkezdtem az ütemes táncot. Mélabús, vészterhes hangulat uralkodott el rajtam, ebből azonban a többiek semmit sem vettek észre. Mikor már jó ideje táncoltam, izmaim kezdtem fáradni, hirtelen dèjá vu érzésem támadt. Mintha nem is itt lennék… A terem lassan átalakult egy ősrégi pogány templommá, s teljes bizonysággal tudtam, hogy én vagyok ennek a templomnak a papnője. Az ősi Egyiptom elevenedett meg előttem, és annyira magával ragadott, hogy nem is láttam a körülöttem lévők arcát. A gyertyákat vadul mozgatta a szél, s nem evilági erők jelenlétét jelezte. Kis idő elteltével harangok zúgására lettem figyelmes, és én pontosan tudtam, hogy eljött az áldozatbemutatás ideje. Ekkor meglibbentettem az utolsó fátylat, a hetediket, s amikor az is lehullott, ott álltam ismét az ünnepi teremben, az ősi Egyiptom helyett Galileában. Bevégeztetett…
            S mialatt én kábultan, mintha álomból ébrednék, kerestem helyemet, a vendégek ujjongtak, mindenki el volt ragadtatva a táncomtól. Különösen a király. Így szólt:
 - Kérj tőlem, amit akarsz, és én megadom néked! Bármit kérhetsz, aranyat, drágakövet, még az országom egy részét is!
            Ekkor eszembe jutott anyám kívánsága, odafordultam tehát felé, és várakozva figyeltem szavait. Arcán diadalittas kifejezés uralkodott el, számítása bevált, most az ő kezében a hatalom. Hiába uralkodnak a hatalmasok, az asszonyok túljárnak a leghatalmasabbak eszén is. Csellel mindent el lehet érni. Azé a valódi hatalom, aki mer kockáztatni – ezek a gondolatok ültek ki arcára.
 - Keresztelő János fejét! – ejtette ki szinte kéjjel e nevet, és még egyszer nyomatékként megszorította a kezem.
            Visszatértem a királyhoz, és kábulatomból még nem szabadulva, villámgyorsan tolmácsoltam anyám kérését.
 - A fejét… Keresztelő János fejét… - suttogtam, fel sem fogva szavaim értelmét.
            A király először nem akarta meghallani, amit mondtam, s már-már azon volt, hogy megismétli kérdését, amikor a vendégsereg, akik azonnal és visszafordíthatatlanul megértették kérésemet, üvöltözve követelték:
 - A fejét! A fejét! Keresztelő János fejét!
            A király nagyon elszomorodott, hiszen a terve éppen ellentétes volt annak, amit kértem, de mivel megesküdött, hogy megadja, bármit is kérek, nem vonhatta vissza ígéretét. Annál kevésbé sem tehette ezt, mivel az emberek már ütemesen vonaglottak, úgy ünnepelték a küszöbön álló kivégzést. Nem volt mit tenni, elrendelte, hogy küldjenek Jánosért, végezzék ki, és fejét hozzák elő.
            Nem telt el sok idő, a hóhér már hozta is János fejét egy tálon. Én amint távolról megpillantottam, a fejembe hasított a gondolat, hogy János tudta ezt, sőt, azt is, hogy valójában én leszek a hóhéra. Megbocsátott nekem! Én azonban nem tudok megbocsátani magamnak…
Csak ekkor fogtam fel igazán, mi is történt. A nagy felfordulást kihasználva kisurrantam a teremből, magamra terítettem a köpenyemet és futni kezdtem a folyó irányába. Nem tudtam, nappal van-e vagy éjjel, hűvös vagy forróság, rohantam kifulladva a megváltás felé. Amikor elértem a folyót, gondolkodás nélkül a hídra kapaszkodtam, és mielőtt még felfogtam volna, mire is készülök, a vízbe vetettem magam….
            Utána már csak annyit érzékeltem, hogy visz a víz, messzire, és mindenhol nyugalom vesz körül. Olyan csendes és nyugodt volt minden, és én tudtam, hogy nem Salome vagyok többé, s ahogy megszabadultam testemtől, s egyben sorsomtól, azt reméltem, a víz elmossa bűnömet is.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése